Elektrische en diesel heftruck; wat is het verschil?

Tegenwoordig zijn elektrische heftrucks niet meer uit het bedrijfsleven weg te denken. Het is niet voor niks dat steeds meer bedrijven bewust kiezen voor een elektrische heftruck. Maar er zijn er ook nog steeds veel bedrijven die niets anders willen dan een heftruck met verbrandingsmotor. Laten we ze onder de loep nemen en het verschil tussen een elektrische en diesel heftruck uitlichten.

De voor- en nadelen van een heftruck met verbrandingsmotor

Wat zijn de voordelen?

Sinds de Eerste Wereldoorlog heeft de heftruck met verbrandingsmotor zich razendsnel ontwikkeld. Vergt uw bedrijfsproces een hefvermogen van meer dan 6 ton? In dat geval doet u er goed aan om te kiezen voor een heftruck met verbrandingsmotor. Een heftruck met verbrandingsmotor kan ook binnen een mum van tijd bijtanken. Daarom is het ideaal om deze in te zetten voor werkzaamheden waar u voortdurend een heftruck voor nodig heeft. Ook voor hellingen en snelle ritten draait deze krachtpatser zijn hand niet om. Een bijkomend voordeel is dat een dergelijke heftruck goedkoper is in de aanschaf.

Wat zijn de nadelen?

Een heftruck met verbrandingsmotor moet vanuit de Arbo wet aan een aantal richtlijnen voldoen. Voor dieselmotoren worden er bijvoorbeeld strenge emissie-eisen gesteld. Volgens de arbeidsinspectie mag een diesel heftruck niet worden gebruikt in een gesloten of deels gesloten bedrijfshal. Zelfs voor een diesel heftruck met een roetfilter is dit niet toegestaan. Daarentegen zijn dieseltrucks boven de 4,5 ton met roetfilter wél toegestaan in een bedrijfshal of magazijn. Er bestaan ook heftrucks welke geen roetdeeltjes uitstoten; de zogenaamde heftruck met LPG-verbrandings-motor. Deze heftruck is een goed alternatief voor een heftruck met verbrandingsmotor. Wel zijn de kosten voor het wisselsysteem voor de gastanks relatief hoog. Weeg de voor-en nadelen dus goed tegen elkaar af.

Wat is het verschil tussen een elektrische en diesel heftruck?

Elektrische heftruck; de voordelen

De elektronische heftruck is niet voor niks zo populair onder bedrijven. De onderhoudskosten zijn een stuk lager vergeleken met een LPG- of dieselmotor heftruck. Daarnaast gaat een elektronische heftruck in vergelijking veel langer mee. En doordat de truck wordt aangedreven door een tractiebatterij stoot deze tegelijkertijd minder schadelijke stoffen én geluidsvolume uit.

Elektrische heftruck; de nadelen

Een elektrische heftruck welke op batterij loopt, is automatisch duurder in aanschaf. Het is belangrijk om te weten dat de batterijen (zowel lood-zwavelzuur als litium-ion) een beperkte levensduur hebben. U kunt de batterij voor gemiddeld 1500 ladingen gebruiken; dit komt neer op ongeveer 6 jaar. Het is overigens mogelijk om de levensduur van tractiebatterijen te verlengen door middel van professioneel onderhoud en periodieke keuringen. Elektronische heftrucks hebben namelijk een beperkte actieradius. Daarom moet u de batterij opladen of gebruik maken van wisselbatterijen. Kiest u voor de laatste optie? Dan zijn hier extra kosten aan verbonden.

Hoe maakt u de juiste keuze?

Zowel een elektrische als een diesel heftruck heeft voor- en nadelen. Het is belangrijk dat u deze tegen elkaar afweegt en goed bedenkt wat uw situatie is. Heftruck Service Gemert is gespecialiseerd in heftruck verkoop; u kunt bij ons terecht voor zowel nieuwe als occasion heftrucks (diesel, LPG of elektrisch). Ook bent u bij ons aan het juiste adres voor heftruck verhuur en zijlader verhuur. Wij adviseren u graag, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken.

 

 

Heeft u vragen?

Neem contact op

Of neem contact op via het contactformulier

Contactformulier

Waarom Heftruck Service Gemert?

Omdat uw werkzaamheden immers gewoon door gaan!

Uniek binnen ons vakgebied:

icon

Service

Innovatief en de beste service, specialisme en expertise!
icon

Tarieven

Zeer concurrerende tarieven tegen de hoogste kwaliteit!
icon

Snelheid

Altijd betrouwbaar accuraat en snel 24 uur per dag!
icon

Kwaliteit

U krijgt de hoogste kwaliteitsgarantie en betrouwbaarheid!
VA Keur
Fedecom
Metaalunie
SBB
Ecabo